در قرآن کریم نزدیک به شصت مورد، ایمان و عمل صالح قرین هم ذکر شدهاند و از آندو به عنوان دو بال برای رسیدن به سعادت و حیات جاویدان در بهشت برین یاد شده است. اگرچه هر یک از دو واژهی عمل صالح و ایمان در فهم عرفی معانی روشن و واضحی دارند، ولی ایمان مطلوب از دیدگاه شرع مقدّس اسلام، اجزاء و شرائط خاصی دارد، همانگونه که عمل صالح نیز برای تأمین سعادت و رستگاری باید حائز ویژگیهایی باشد. در این نوشتار با بررسی مفاد هر یک از واژگان ایمان و عمل صالح، ارتباط و تأثیر متقابل آنها بر یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است.
ارزش و اهميت عقل در قرآن
در ديباچه سخن به اقوال و نظرات كسانى كه معتقد به جدائى دين از عقل بودند. و ساحت دين را از آلودگى به استدلالها و دريافتعقلى منزه مىدانستند، اشاره نموديم. قرآن كريم بر خلاف پندارهاى ناصواب اين گروه، رابطه عقل و دين را نه تنها رابطه شايسته بلكه ضرورى و بايسته مىداند و با تأكيد بر ارزش و اهميت عقل در انديشههاى دينى و تحكيم باورهاى مذهبى هرگونه فكر يا عملى را كه به گونهاى با عقل در تعارض باشد تخطئه و محكوم مىنمايد.
DNAيا دئوكسي ريبونوكلئيك اسيد واحد ها يي درمركز هرسلول هستند كه حاوي اطلاعات ژنتيكي سلول ها هستند ودر مركزسلول وجود دارند وسلول با استفاده از اطلاعاتDNAبه فعاليت خود ادمه مي دهند.DNAساختارپروتئيني دارد وحاوي ژن است واز لحاظ شيميايي DNAپلي مري طولاني وبا واحد هايي نوكلئوتيد است وبا اتصال ستون هايي از فسفاتتشكيل شده.
يك مولكول DNAممكن است از ميليون ها نوكلئوتيد تشكيل شده باشد ومانند نردبان پيچ خورده است كه به وسيله ي باز ها به هم متصل شده اند.سلول هاي بدن انسان بدون DNAهيچ عملكردي نارند و در واقع مرده اند.
درآيه 37 سوره انبيا آمده است(انسان از عجل آفريده شده است ما آيات خود را در آينده به شما نشان خواهيم داد پس عجله نكنيد)
افرادي كه در دبيرستان در رشته تجربي درس خوانده اند و با مسائل مربوط با ژنتيك آشنا هستند از اين موضوع آگاهي دارند كه درآميزش بين زن ومرد ژن هاي مردxyوژن هاي زنyyاست كه شامل 23جفت كروموزوم جنسي وغير جنسي است و در هنگامي كه قرار است نطفه اي تشكيل شود يك كروموزوم از زن ويك كروموزوم از مرد منتقل مي شود كه براي تعيين جنسيت است يعني اگر كروموزوم xاز مرد خارج شود جنين دختر و اگرyخارج شود جنين پسر خواهد بود در قرآن در آيه ي37-39 سوره مباركه قيامت به اين مطلب اشاره شد (يك نطفه از مني در رحم ريخته شده وسپس به صورت خون بسته درآمده و خدا آن را موزون آفريد) هچنين اگر دقت كنيد مي بينيد كه شخصي كه كروموزوyداشته باشد مرد است ومرد كروموزومyرا وارد چرخه مي كند و مردعامل موثر در تعيين جنسيت است كه درآيه بالابه طور غير مستقيم به آن اشاره شده به آن اشاره شده
پرواز پرندگان در پرندگان بزرگ و کوچک دارای تفاوت هایی باهم است مثلا پرواز پرندگان بزرگ مانند عقاب و شاهین اگر تنها با بال زدن باشد باد انرژی بسیاری برای آن صرف شود به همین دلیل این پرندگان مدت زیادی را در هوا معلق می مانند و شیرجه می روند.
اما پرندگان کوچکتر مانند کبک قناری و ....که عموما جثه کوچکتری دارند بال می زنند.این پرندگان عموما با بالا و پایین کردن پرهای خود جریان هوا را بین آن جابجا می کنند و در هوا می مانند.در این نوع پرندگان با بال زدن نیروی مقاومت هوا به زیر بالها فشار آورده و پرنده را بالا می کشد.
امروزه انسانها از کوهها به دلیل ارتفاع بالای آن برای نصب دکل های مخابراتی و رادیویی و ارسال امواج استفاده می نمایند.و در سراسر جهان این دکل ها برای انتفال سریعتر و بیشتر امواج برای کوهها نصب می شوند.این دکل ها امواج رادیویی را بصورت امواج صوتی گسیل می نمایند.اکثر دکل هایی که روی زمین هستند نیز دکل هایی هستند که برای انتقال سیستم الکترونیکی به کار می روند.و دکل های رادیویی روی زمین نیز که بروی کوهها قرار ندارند باید دارای ارتفاع بسیار زیادی از سطح زمین باشند که بتوانند امواج صوتی را منتشر کنند به همین خاطر در مناطقی که کوه وجود دارد معمولا دکل های مخابراتی و صوتی روی کوهها نصب می شوند.
دکلهای بازتابی یا پسیو رفلکتور دکلهایی هستند که به صورت آینه امواج رادیوئی را منعکس میکنند. در مناطقی که به دلیل عوارض طبیعی مانند کوه دکلها برای انتقال امواج دچار مشکل شوند برای دور زدن کوه از این نوع دکلها استفاده میکنند. این نوع دکلها دارای بزرگی بوده که زاویه آن قابل تنظیم میباشد.
نکته قابل ذکر دیگر این است که از کوهها برای نصب دستگاه های تقویت سیگنال نیز استفاده می شود.
تصویرزیر مربوط به دکل 210 متری روی کوه وه متاتسمیندا در تفلیس است که امواج تلوزیونی را ارسال می نماید.
مقدمه
از دیدگاه قرآن کریم انسان موجودی است که خداوند او را گرامی داشته و کرامت داده است. کرامت، ضد دنائت و پستی است و کریم کسی است که از نزاهت و فضیلت برخوردار است. خداوند در سورهی اسراء میفرماید: « و به راستى ما فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم و آنان را در خشكى و دريا [برمركبها] برنشانديم و از چيزهاى پاكيزه به ايشان روزى داديم و آنها را بر بسيارى ازآفريدههاى خود برترى آشكار داديم» در آیهی شریفه جمیع فرزندان آدم داخل در دایرهی این شرافت داخل شدهاند به نحوی که کرامت الهی نصیب همهی آنها شده و بر این اساس همهی انسانها بر موجودات دیگر برتری داده شده اند. امّا با این وجود در آیات دیگری، برخی انسان ها حتّی از حیوانات هم پست تر معرّفی شدهاند.
برای رفع این تعارض ظاهری باید در در مفاد آیه دقّت نمود و بین استعدادهای نهفته در وجود آدمی و فعلیّت یافتن این استعدادها تمایز نهاد. با نظر به این دو مهم میتوان از دو نوع کرامت، سخن گفت؛ یکی کرامت ذاتی و دیگری کرامت اکتسابی. «تفاوت کرامت ذاتی و اکتسابی در این است که کرامت ذاتی عمومیّت داشته، شامل همهی انسانها میشود، امّا کرامت اکتسابی اختصاص به عدّهای خاصی از انسانها دارد؛ یعنی کسانی که به کمالات اختیاری دست پیدا میکنند.»
در ادامه به توضیح مختصری پیرامون این دو نوع از کرامت خواهیم پرداخت.
چکیده
در بین آفریدگان، انسان ویژگی بسیار ممتازی دارد که دربین همهی موجودات به او برتری بخشیده است. از منظر قرآن کریم، انسان به منظور امتحان و آزمایش که زمینهساز سعادت حقیقی اوست پا به این جهان گذاشته است تا با حسن اختیار خویش، طریق عبودیّت خداوند را برگزیده و طی کند و از این رهگذر به مقام قرب الهی و خلیفهاللهی نائل گردد و از آنجا که جهان مادّی و موجودات دیگر، تأمین کنندهی محیطی ممکن و مناسب برای این امتحان و ابتلا هستند، به تبع وجود انسان خلق شده و جامهی وجود بر تن کردهاند خداوند در قرآن کریم انسان را به واسطهی نیروی عقل و اندیشه بر دیگر موجودات برتری داده و به وی کرامت ذاتی بخشیده است. امّا با رجوع به تمامی آیات دراین زمینه مشخّص میشود که کرامت حقیقی انسان، نوعی کرامت اکتسابی است که در سایهی ایمان و عمل صالح و در پیش گرفتن تقوای الهی به دست میآید و همین نوع کرامت است که ملاک حقیقی برتری انسان بر دیگر موجودات است و او را به مقام خلیفه اللهی نائل میکند. در مورد این مقام باید گفت که مقامی تکوینی بوده و به شاخصههای وجودی و کمالات شخص خلیفه بستگی دارد. لازم به ذکر است که استعداد رسیدن به این مقام در همهی انسانها قرار داده شده ولی تنها کسانی قادر رسیدن به این مقام هستند که با عبودیّت پرودرگار، مظهر اسماء ذات الهی گشته و به بالاترین درجات قرب، نائل گردند.